Utwory Adama Mickiewicza ze zbioru „Ballady i romanse” prezentowane były w sobotę 3 września na Placu Konstytucji 3 Maja. Przy kawie i ciastku mieszkańcy Pionek wysłuchali kilku znakomitych wierszy narodowego wieszcza.
Już po raz 11 poprzez Narodowe Czytanie promowane jest czytelnictwo, które nie dość, że wzbogaca, to pozwala rozbudzić wyobraźnię. W tym roku dyrektor i pracownice Miejskiej Biblioteki Publicznej w Pionkach przeniosły mieszkańców w epokę romantyzmu.
Rok 2022 został uchwalony przez Sejm RP Rokiem Romantyzmu Polskiego. Nadarzyła się więc wspaniała okazja by odczytać publicznie dzieło inicjujące ważny okres w polskiej kulturze i historii. Czy myśl romantyczna wpływa na współczesnego człowieka? Czy nas porusza i skłania do refleksji? Na te pytania mogliśmy odpowiedzieć sobie podczas wydarzenia. Organizatorzy wydarzenia wierzą, że wspólne czytanie utworów pozwoliło na wydobycie uroku poezji i ocalenie ponadczasowość przesłania w niej zawartego.
Wśród prezentowanych utworów znalazły się:
- „Pierwiosnek” – czytała Małgorzata Skwarek z Gminnej Biblioteki Publicznej w Jastrzębi,
- „Świtezianka” – Wanda Karwicka i Joanna Wdowska z Gminnej Biblioteki Publicznej w Jedlni,
- „Powrót taty” – Helena Świątkowska z biblioteki szkolnej PSP nr 5 w Pionkach,
- „Rękawiczka” – Anna Tratkiewicz z biblioteki szkolnej PSP nr 1 w Pionkach,
- „Pani Twardowska” – Aleksandra Jagiełło z Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu filia w Pionkach,
- „Lilie” – Renata Gałczyńska z biblioteki szkolnej PSP nr 2 w Pionkach,
- „Dudziarz” – Marzena Szulikowska z Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu Filia w Pionkach.
Organizatorami wydarzenia była Miejska Biblioteka Publiczna w Pionkach oraz Urząd Miasta Pionki przy współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Radomiu filia w Pionkach, Stowarzyszeniem Bibliotekarzy Polskich oraz Gminnymi Bibliotekami Publicznymi w Jastrzębi i Jedlni, a także bibliotekami szkolnymi: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Pionkach, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Pionkach i Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 z oddziałami integracyjnymi.