W dniu 6 października 2022 r. odbyło się spotkanie w sprawie kosztów ogrzewania z kotłowni gazowej. W tym spotkaniu wzięli udział: burmistrz Robert Kowalczyk, zarząd PWKC, zarząd Pionkowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej i przedstawiciele rady nadzorczej, zarząd spółdzielni „Wspólny Dom” i przedstawiciele rady nadzorczej oraz zarząd wspólnoty „Słoneczny Dom”.
Podczas rozmów omówiono działania wypracowane na poprzednich spotkaniach, w których brali udział burmistrz Robert Kowalczyk, zarząd PWKC, zarząd PSM, zarząd „Wspólny Dom”, w celu ograniczenia podwyżek cen ciepła po 1 stycznia 2023 r.:
- zapoznano się z treścią korespondencji pomiędzy PGNiG a PWKC, która dotyczyła preferencyjnej ceny na dostarczany gaz do kotłowni „Chemiczna”,
- rozpatrywano inicjatywę „przejęcia kotłowni” przez PSM lub powołanie do tego celu „konsorcjum odbiorców ciepła” w celu uzyskania niższych kosztów ciepła dla ogrzewania lokali mieszkalnych.
Po dyskusji i analizie sytuacji zebrani uzgodnili wspólne stanowisko w omawianych sprawach. Droga negocjacji niższej ceny gazu została praktycznie wyczerpana i niestety nie przyniosła spodziewanych rezultatów. PGNiG w oparciu o istniejące prawodawstwo odmawia objęcia kotłowni „ochroną taryfową”, która pozwoliłaby sprzedawać jej gaz po 0,20 zł/kWh przy obecnej cenie 0,09 zł/kWh. Oznacza to więc podwyżkę aż o 120%. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo jako dostawca gazu odsyła PWKC i odbiorców ciepła do ustawy, która ogranicza cenę ciepła do 150 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła opalanych gazem ziemnym. Zdaniem PGNiG ustawa daje dużą ochronę odbiorcom ciepła w stosunku do cen rynkowych, które np. ponoszą firmy produkcyjne.
Do inicjatywy „przejęcia kotłowni” przez inny podmiot w celu rzekomego zmniejszenia kosztów ogrzewania pozytywnie odniósł się burmistrz Robert Kowalczyk i zarząd PWKC oraz przedstawiciele odbiorców ciepła – jeśli ten krok miałby faktycznie w konsekwencji przynieść korzyść finansową mieszkańcom.
Po dogłębnej analizie kosztów funkcjonowania „nowego dostawcy ciepła” i uwzględnieniu ceny gazu 0,20 zł/kWh plus przesył, abonament i inny koszty z taryfy, stwierdzono iż niestety cena GJ byłaby również na poziomie zbliżonym do ceny z ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, czyli 150,95 zł/GJ netto (art. 3.3 pkt. 1).
„Nowy dostawca ciepła” oprócz kosztów zakupu paliwa gazowego również musiałby ponieść koszty, które obecnie ponosi PWKC, tj. energii elektrycznej do pomp tłoczących, serwisu, przeglądów UDT, rozliczania ciepła między odbiorcami i napraw bieżących kotłowni i sieci oraz kosztów obsługi kotłowni i sieci cieplnych.
Podczas rozmów zwrócono uwagę na niestabilność prawa w zakresie ochrony odbiorców ciepła i tymczasowość w tym zakresie. Zapisy Ustawy z dn. 15 września 2022 r. w zakresie dostarczania ciepła z rekompensatą obowiązują od 1 października 2022 r. do 30 kwietnia 2023 r. w rozliczeniach z odbiorcami. W związku z tym powołanie jakiegoś podmiotu i poniesienie kosztów organizacyjnych może okazać się za kilka miesięcy bezcelowe i nieopłacalne. Istnieją również wątpliwości prawne co do statusu „nowego dostawcy ciepła” – niestety zgodnie z obecnym ustawodawstwem byłby traktowany jako firma ciepłownicza. Oznacza to uzyskanie koncesji, taryfy, zatrudnienie pracowników oraz podpisanie umowy na dostawę gazu na warunkach rynkowych. Żaden z podmiotów obecnych na spotkaniu nie jest przygotowany prawnie (brak zapisów o statutach o tego typu działalności), ani kadrowo do przejęcia kotłowni. Uwzględniając wymogi prawo-organizacyjne nowy podmiot zobowiązany byłby do sprzedaży ciepła pozostałym dwóm podmiotom, co potwierdza w konsekwencji powstanie nowej firmy ciepłowniczej.
Należy podkreślić, że obecny dostawca ciepła, spółka PWKC dostarcza ciepło do odbiorców bez zysku po kosztach własnych, które kontroluje podmiot niezależny jakim jest Urząd Regulacji Energetyki.
Uczestnicy spotkania uzgodnili również formy wzajemnej współpracy i kontaktów w celu oszczędzania energii, tj. właściwej regulacji kotłowni, węzłów cieplnych, wyłączania ogrzewania w dni, kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 12⁰C i innych spraw technicznych.
Reasumując: w obecnym czasie pozostaje odbiorcom ciepła na osiedlu Chemiczna zdanie się na ochronę ustawową zapewnioną przez Rząd i Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, choć niestety ta ochrona oznacza duże podwyżki. Zarządy Spółdzielni i Wspólnoty Mieszkaniowej na bieżąco monitorują wzrost kosztów c.o. i czuwają nad stosowaniem przez dostawcę ustawowej ochrony ceny za dostarczone ciepło.