23 listopada 2022 r. Rada Miasta Pionki zebrała się w trybie nadzwyczajnym na LX sesji. W porządku obrad 7 projektów uchwał, w tym także zmiany w uchwale budżetowej na rok 2022 r.
Jako pierwszy procedowany był projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, który po raz ostatni zmieniany był w listopadzie 2017 r. Stosowanie do treści art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunki do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wskaźnik cen ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie 20 dni po upływie pierwszego półrocza. Zgodnie z tym komunikatem z dn. 15 lipca 2022 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2022 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2021 wyniósł 11,8%. Na przestrzeni lat (od ostatniej uchwały Rady Miasta dot. stawek podatku) łącznie górne stawki podatku od nieruchomości wzrosły o 22,7%. Projekt uchwały na LX sesję zakładał zwiększenie stawek podatku od nieruchomości o wskaźnik 11,8%.
Porównanie stawek od nieruchomości:
L.p. |
Podstawa opodatkowania |
Stawki obowiązujące |
Stawki maksymalne na 2023 r. |
Projekt uchwały na 2023 r. |
1. |
grunty związane z działalnością gospodarczą |
0,82 |
1,16 |
0,92 |
2. |
grunty nad jeziorami/nad wodami |
4,46 |
5,79 |
4,99 |
3. |
grunty pozostałe |
0,36 |
0,61 |
0,40 |
4. |
grunty niezabudowane objęte obszarem rewitalizacji |
3,04 |
3,81 |
3,40 |
5. |
budynki mieszkalne |
0,71 |
1,00 |
0,79 |
6. |
budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej |
21,43 |
28,78 |
23,96 |
7. |
budynki – materiał siewny |
10,69 |
13,47 |
11,95 |
8. |
budynki związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych |
4,48 |
5,87 |
5,01 |
9. |
budynki pozostałe |
6,48 |
9,71 |
7,24 |
10. |
budowle |
2% |
2% |
2% |
Przewidywane wpływy podatku od nieruchomości według stawek 2023 r. wyniosłyby 1.065.792,00 zł.
Podczas debaty nad projektem uchwały, mimo pozytywnej opinii komisji budżetu i finansów, radni uznali, iż podwyższenie stawek podatku od nieruchomości po raz pierwszy od 5 lat, to drenowanie kieszeni mieszkańców i nie zgodzili się na ich podwyższenie o wskaźnik inflacyjny, czyli 11,8%. Tym samym do budżetu na 2023 r. nie wpłynie kwota 1.065.792 zł, co bezpośrednio wpłynie na wydatki, m.in. inwestycyjne na terenie miasta.
Projekt uchwały nr 2 również dotyczył podwyższenia stawek podatku, tym razem od środków transportowych, czyli samochodów o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Stawki tego podatku również pozostają na niezmienionym poziomie od listopada 2017 r. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2022 r. opublikowanym w Monitorze Polskim, wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2022 r., w stosunku do pierwszego półrocza 2021 r. wyniósł 11,8%. W przypadku określania stawek podatku od środków transportowych należy także uwzględnić wysokość stawek minimalnych ogłaszanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych – obowiązujące w następnym roku podatkowym.
Minimalne stawki podatku od środków transportowych przeliczane są na następny rok zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy – w przypadku, gdy wskaźnik ten jest równy lub wyższy niż 5%. Z uwagi na to, że kurs euro wyniósł:
- 1 października 2021 r. – 4,5826 zł,
- 1 października 2022 r. – 4,8320 zł,
to wskaźnik wynosi 5,44%, a zatem jest wyższy niż 5% i dlatego też stawki minimalne na 2023 rok zostały przeliczone zgodnie z tym wskaźnikiem. Na przestrzeni ostatnich 5 lat górne granice stawek kwotowych podatków lokalnych wzrosły o 22,7%.
W przypadku nowych stawek podatku od środków transportowych – samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych i balastowych, od przyczep i naczep oraz autobusów, radni także uznali, iż podwyższenie, zgodne z obowiązującymi przepisami, to drenowanie portfeli – tym razem przedsiębiorców, którzy podatek od środków transportowych rozliczają jako koszt uzyskania przychodów (odliczenie w całości). Radni zagłosowali przeciwko przyjęciu nowych przepisów.
Projekt uchwały nr 3 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty został zaproponowany z uwagi na wzrost cen na składowisku odpadów o 20-40% w zależności od frakcji. Na wzrost kosztów związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych wpływ ma wiele czynników, które są niezależne od gminy. Zaliczyć do nich należy m.in.: koszty pracownicze (wzrost płacy minimalnej), wzrost cen paliwa, wzrost cen za energię elektryczną, mała liczba instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych, których przepełnienie powoduje wzrost cen za zagospodarowanie.
W związku z powyższym zaproponowano by od 1 kwietnia 2023 r. stawka miesięczna wyniosła 25 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, gdy odpady zbierane i odbierane są w sposób selektywny.
Niestety propozycja nie spodobała się radnym, gdyż jak w przypadku pozostałych podwyżek uznali, iż nowe stawki to kolejne drenowanie portfeli mieszkańców. Tym samym wszyscy musimy liczyć się z tym, że w roku 2023 ponownie trzeba będzie przesunąć środki w budżecie z innych zadań na pokrycie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Wzrosty czynników wpływających na ceny na składowisku znacząco wpłyną na koszty, które w części miały zostać pokryte z podwyższonej opłaty. Decyzją radnych w przyszłorocznym budżecie trzeba będzie zabezpieczyć znacznie wyższą kwotę na gospodarkę odpadami.
Projekt uchwały nr 4 to dopłata 700.00,00 zł właśnie do gospodarki odpadami komunalnymi za rok 2022 z uwagi na to, że środki pozyskane z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi są niewystarczające na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. To pokazuje, że przy niezmienionej stawce od 2020 r. wciąż trzeba dopłacać do śmieci i z każdym rokiem jest to coraz wyższa kwota. Za rok 2022 koszty wynoszą 4.100.00,00 zł, a wpływy z opłat to ok. 3,4 mln zł.
Radni jednogłośnie podjęli decyzję o dopłacie z budżetu miasta do gospodarki odpadami komunalnymi. Przewodniczący rady dodał w dyskusji, że „nie mieszkańcy, tylko my z budżetu dopłacamy”, ale należy podkreślić, iż pieniądze w budżecie miasta to środki finansowe pochodzące od mieszkańców – pośrednio bądź bezpośrednio. Samorząd, podobnie jak rząd nie posiadają własnych środków finansowych.
Projekt uchwały nr 5 dotyczył zmian w uchwale budżetowej na 2022 rok zwiększających plan dochodów i wydatków o kwotę 1.325.764,00 zł.
Dochody to:
- 911.363,00 zł z tyt. podziału rezerwy subwencji ogólnej na 2022 rok oraz 378.401,00 zł części oświatowej subwencji ogólnej dla gmin,
- 16.000,00 zł z tyt. realizacji dochodów na poziomie wyższym niż planowano przez Żłobek Miejski,
- 20.000,00 zł z tyt. realizacji dochodów na poziomie wyższym niż planowano przez Pionkowski Ośrodek Sportu i Rekreacji.
Uzyskane dochody przeznacza się na wydatki:
- 100.000,00 zł na zimowe utrzymanie dróg,
- 100.000,00 zł na opłaty czynszów w komunalnym zasobie gminy,
- 30.000,00 zł na regulację własności gruntów,
- - 30.000,00 zł z tyt. planowanych wydatków na opracowanie planów zagospodarowania przestrzennego,
- 35.000,00 zł na zakup licencji z uwagi na zmieniające się wymagania wykorzystywanych programów, zakup energii oraz usług,
- 40.000,00 zł z przeznaczeniem na promocję miasta – dofinansowanie dla stowarzyszeń działających na terenie miasta Pionki (głównie obchody jubileuszowe oraz grudniowe zawody sportowe),
- 67.764,00 zł na obsługę długu w związku ze wzrostem wartości stóp procentowych,
- 60.000,00 zł na opłatę za zakup energii i usług w szkołach podstawowych,
- 16.000,00 zł na opłaty za zakup środków żywności oraz zakup usług (MOPS),
- 600.000,00 zł na wydatki związane z obsługą gospodarowania odpadami komunalnymi,
- 60.000,00 zł na wydatki związane z oczyszczaniem miasta,
- 40.000,00 zł na wydatki związane z utrzymaniem zieleni,
- 100.000,00 zł na zakup energii związanej z oświetleniem miasta,
- 100.000,00 zł na funkcjonowanie obiektów sportowych (głównie z powodu rosnących cen gazu i energii elektrycznej oraz zakupu usług),
- 10.000,00 zł na wydatki inwestycyjne na basenie miejskim w związku z koniecznością wykonania doprowadzenia i odprowadzenia wody z i do nogomyjek (zalecenie SANEPID).
Po dyskusji, w głównej mierze niedotyczącej zmian w uchwale budżetowej, radni podjęli uchwałę o dokonaniu zmian w planie dochodów i wydatków. O głosu wstrzymał się Tomasz Łyżwa, przeciwko uchwale głosowali: Paweł Abramowicz i Wioletta Grzywacz.
Projekt uchwały nr 6 w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Miasta Pionki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na rok 2023.
Program ten określa cele, zasady, zakres i formy współpracy oraz wytycza kierunki działania w sferze pożytku publicznego, zmierzające do zaspokojenia potrzeb mieszkańców miasta. Wskazuje zadania publiczne będące priorytetami do realizacji w 2023 roku oraz określa planowaną wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu. Program poddany był konsultacjom w okresie od 12 października 2022 r. do 31 października 2022 r. W trakcie okresu konsultacji nie wpłynęła żadna pisemna propozycja dotycząca zmian treści zawartych w projekcie Rocznego Programu Współpracy na 2023 r.
Bez żadnej dyskusji Rada Miasta przyjęła program. Od głosu wstrzymali się: Wojciech Maślanek i Wioletta Grzywacz.
Projekt uchwały nr 7 w sprawie ustalenia wysokości stawki za 1 km przebiegu pojazdu w związku z ponoszonymi kosztami przez rodziców (opiekunów) z tytułu dowozu dzieci, młodzieży i uczniów z niepełnosprawnościami do przedszkoli, szkół i innych placówek oświatowych został przyjęty jednogłośnie przez 14 radnych obecnych na sesji.
Stawka za 1 km przebiegu pojazdu wynosi:
- dla samochodu osobowego:
- o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,5214 zł,
- o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 0,8358 zł.
Przyjęte wartości są maksymalnymi stawkami zwrotu.