6 marca 2023 r. w Miejskim Ośrodku Kultury w Pionkach odbyło się spotkanie udziałowców dróg znajdujących się na terenach byłych ZTS Pronit. W spotkaniu udział wzięli wszyscy zainteresowani modernizacją infrastruktury na terenie przemysłowym.
Organizatorem spotkania był burmistrz Robert Kowalczyk, który zaprosił wszystkich udziałowców oraz radnych miejskich, szczególnie członków komisji gospodarki gminy i infrastruktury. Do MOK przybyli najbardziej zainteresowani możliwością rozpoczęcia modernizacji dróg oraz wypracowania konsensusu dotyczącego kwestii prawnych – kilkudziesięciu przedsiębiorców lub ich przedstawiciele, oraz radni: Paweł Kobylas, Grzegorz Wąsik i Wojciech Maślanek. Na spotkaniu nie pojawiła się przewodnicząca komisji – radna Wioletta Grzywacz.
To było trzecie spotkanie w sprawie remontów dróg wewnętrznych na terenie Pronitu. Wszyscy zgadzają się z tym, iż konieczny jest remont dróg dojazdowych do licznych zakładów, ale nie ma wspólnego stanowiska w sprawie zebrania środków finansowych na ten cel, bądź wypracowania jednoznacznego stanowiska w sprawie podjęcia decyzji o partycypowaniu w kosztach.
W 2019 r. burmistrz Robert Kowalczyk wystąpił do pozostałych współwłaścicieli o przejęcie udziałów w drogach, by móc je zakwalifikować jako drogi miejskie i poszukać programów finansowania ich modernizacji. Wówczas 24 podmioty wyraziły chęć bezpłatnego oddania swoich udziałów na rzecz miasta, ale większość uznała, że swoje udziały może odsprzedać lub zupełnie nie była zainteresowana żadną z form współpracy.
Na kolejnym spotkaniu z przedsiębiorcami, burmistrz zaproponował utworzenie funduszu ds. modernizacji dróg, ale strony nie doszły ostatecznie do porozumienia. Zasada funduszu była prosta – każdy udziałowiec partycypowałby w kosztach modernizacji zgodnie z wysokością swoich udziałów lub wnosiłby wkład własny (procentowy), gdyby udało się pozyskać środki zewnętrzne na realizację zadania. I choć ostatecznie fundusz nie powstał, to podczas rozmów udało się dojść do porozumienia, by ostatecznie odejść od wspólnego adresu dla wszystkich działalności prowadzonych na tym terenie. Miasto dokonało nazewnictwa każdej z ulic i ustawiło oznaczenia, co spowodowało, że osobom przyjezdnym łatwiej jest trafić do konkretnej firmy. Był to również zaczątek do rozpoczęcia modernizacji, która udała się jedynie częściowo – niektórzy udziałowcy partycypowali w kosztach remontu ul. Przemysłowej.
Przy przystąpieniu do sporządzenia planu dróg na terenie Pronitu, miasto dokonało ich szczegółowej inwentaryzacji i złożyło projekt do programu Polski Ład dotyczący modernizacji na kwotę 15 mln zł. Projekt ten miał kompleksowo rozwiązać problemy z dojazdem do poszczególnych działek na tym terenie, z uwzględnieniem budowy chodników, ścieżek rowerowych oraz budowy oświetlenia. Niestety nie udało się otrzymać wsparcia rządowego w tym zakresie. Jeden z posłów złożył więc poprawkę do budżetu państwa uwzględniającą modernizację dróg na terenie Pronitu, ale poprawka została odrzucona podczas posiedzenia Sejmu, choć zakłady zbrojeniowe znajdujące się w Pionkach realizują bardzo ważny rządowy projekt militarny.
Jednocześnie miasto prowadziło również rozmowy z Samorządem Województwa Mazowieckiego. Marszałek mógłby sfinansować remont w 60%, resztę musieliby pokryć wszyscy współudziałowcy w ramach np. utworzenia konsorcjum.
Po przedstawieniu wszystkich możliwych rozwiązań, obecni na spotkaniu przedsiębiorcy wyrazili zgodę by oddać miastu bezpłatnie swoje udziały, co pozwoliłoby na rozpoczęcie negocjacji z podmiotami, które nie są zainteresowane w tej chwili jakimkolwiek partycypowaniem w kosztach modernizacji, a nawet w ogóle nie są zainteresowane żadnym remontem dróg na tym terenie. Przejęcie udziałów otwiera także możliwość do rozpoczęcia konkretnych rozmów z zakładem zbrojeniowym i wypracowanie najlepszego rozwiązania dotyczącego zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom Pionek oraz okolic związanego z transportem materiałów niebezpiecznych.