W dniach 13-15 października mieszkańcy wzięli udział w drugiej edycji Black Vinyl Classics. W piątek i w sobotę koncerty odbywały się w Miejskim Ośrodku Kultury przy ul. Zakładowej 5, natomiast niedzielny koncert to występ solistek, chóry oraz orkiestry w kościele pw. Najświętszej Marii Panny Królowej Polski w Pionkach. Za nami trzy dni obcowania w wysoką kulturą.
W piątek odbyła się wielka gala operowo-operetkowa podczas której wystąpili: Joanna Nawrot – sopran, Piotr Maciejowski – tenor, Tomasz Janczak – tenor, Łukasz Wroński – tenor i Kamil Pękala – baryton oraz Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Mieczysława Smydy.
– Dzięki zeszłorocznej edycji Festiwalu Black Vinyl Classics, Pionki zaznaczyły swoją obecność na kulturalnej mapie nie tylko Polski, lecz głośno o was było w wielu środowiskach artystycznych Europy – mówił dyrektor artystyczny.
Pilotażowa edycja zawarta była w dwóch odsłonach: Gali Operowo-Operetkowej o Koncercie Polskim. W tym roku szerzej: trzy dni wydarzeń oraz panel pedagogiczny w postaci warsztatów dla najmłodszych adeptów sztuki muzycznej – nauki gry na klarnecie oraz akordeonie przeprowadzony w Szkole Muzycznej I Stopnia w Pionkach.
Artystyczne misterium rozpoczęło się od najsłynniejszych oper i operetek, które widownia z Pionek wręcz uwielbia. Szczególnie, że oprawa wizualna zachwyciła. Śpiew, taniec, mocne i czyste głosy wokalistów, odrobina humoru i przepiękna muzyka. Niesamowity koncert przeniósł uczestników do świata muzyki, która jest językiem wielowymiarowym.
W sobotę odbył się koncert zespołu Zagan Acoustic, który był swoistą podróżą pomiędzy mniejszościami kulturowymi osadzonymi w środowiska rdzennie polskim, co stanowić może nawiązanie do koncepcji jedności ponadnarodowych, zgodnie z myślą Andrzeja Wojciechowskiego (klarnet). Zagan Acoustic to zespół wykonujący muzykę z pogranicza awangardy, jazzu i folku. Muzycy od ponad 10 lat koncertują na estradach w Polsce i Europie. Wyraziste brzmienie, wirtuozeria i duże poczucie humoru, to znaki rozpoznawcze Zagan Acoustic, który gra zarówno koncerty kameralne, jak również duże przedsięwzięcia organizowane m.in. przez Polską Filharmonię Bałtycką, Polską Filharmonię Kameralną Sopot, Filharmonię Łódzką, Filharmonię Szczecińską czy Filharmonię Dolnośląską. Koncertują także z jazzmanem Krzesimirem Dębskim i Akademickim Chórem Uniwersytetu Gdańskiego. W swojej dyskografii posiadają 5 płyt. W skład Zagan Acoustic wchodzą: Paweł Zagańczyk – niezwykły akordeonista, Andrzej Wojciechowski – uduchowiony klarnecista, Joachim Łuczak – energetyzujący skrzypek oraz Jarosław Stokowski – nieprzeciętny kontrabasista.
Finał Black Vinyl Classics zbiegł się w czasie z Dniem Papieskim. Muzycy uczcili pamięć o Janie Pawle II wykonaniem Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta – jednym z największych arcydzieł muzycznych wszechczasów. Muzyka zachwyca dojrzałością i dramaturgią brzmienia. Czworo znakomitych śpiewaków wraz z chórem i orkiestrą zaprezentowało interpretację mozartowskiego Requiem, który zachwycił słuchaczy śpiewnym Introitem, monumentalną fugą Kyrie, dramatyzmem sekwencji Dies Irae i wzruszającą Lacrimosą.
Dyrektorem Artystycznym tegorocznego Festiwalu był dr hab. Andrzej Wojciechowski, Dyrektorem Programowym Joanna Nawrot. Patronat honorowy objął Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik oraz Burmistrz Miasta Pionki Robert Kowalczyk, a organizatorami Festiwalu: Urząd Miasta Pionki, Miejski Ośrodek Kultury w Pionkach i Fundacja Baltic Gramophone. Partnerzy: Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Instytut Pamięci Narodowej, Parafia pw. Najświętszej Marii Panny Królowej Polski w Pionkach i ZM Concept.
Zadanie finansowane ze środków dotacji celowej z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.
fot. Kurier Pionkowski