Strefa Czystego Transportu w Warszawie to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (tzw. normy Euro, które są powiązane z datą produkcji pojazdu). Do strefy mogą wjechać pojazdy o wszystkich rodzajach napędu, czyli także benzynowe, diesle, hybrydy, czy z instalacjami LPG – pod warunkiem spełniania określonej normy emisji spalin silnika. Od wymogów przewidziane są wyjątki.
Strefa Czystego Transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczają je al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą. Będzie obowiązywała od 1 lipca 2024 r., a wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane, począwszy od 2026 r. co dwa lata.
Na tym obszarze ograniczony zostanie wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin
Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe. Przy wjeździe nie będzie szlabanów.
Ograniczony zostanie wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy EURO 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.
Nalepki dla zwolnionych z wymogów SCT
Zdecydowana większość kierowców nie potrzebuje nalepki do umieszczenia na przedniej szybie samochodu uprawniającej do wjazdu na obszar objęty STC. Dotyczą one tylko kilku procent aut, które nie spełniają ogólnych wymogów STC, ale z różnych względów przyznano im wyjątkowe prawo wjazdu do strefy – czasowo lub bezterminowo.
Jeżeli samochód zostanie poddany kontroli przez policję, służby miejskie lub elektroniczny system nadzoru, odczytany zostanie jego numer rejestracyjny. Na tej podstawie auto zostanie odszukane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i organ kontrolujący potwierdzi jego prawo wjazdu do STC.
Kto jest zwolniony z wymogu SCT i potrzebuje nalepki
Do przepisów dotyczących STC wprowadzone zostały wyjątki dla wybranych grup:
- osób z niepełnosprawnością (posiadaczy ważnej europejskiej karty parkingowej),
- osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat (o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów),
- mieszkańców Warszawy posiadających meldunek (stały lub czasowy),
- osób rozliczających podatki w Warszawie,
Obowiązywać również będą tzw. wyłączenia okazjonalne – przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (przepustka do wykorzystania przez 4 dni w roku).
Osoby zwolnione z wymogów SCT w Warszawie mogą od początku czerwca złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę stacjonarnie w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich oraz przez internet. Został uruchomiony specjalny punkt stacjonarny znajdujący się przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej). Wniosek można też wygodnie złożyć online na stronie SprawdzSCT.zdm.waw.pl. Panel pozwala na sprawdzenie czy dany samochód w ogóle potrzebuje mieć naklejkę, a następnie umożliwia złożenie wniosku.
Posiadanie nalepki upoważniającej do wjazdu do SCT to wymóg ustawowy, nie ma jednak kary za jej brak. Mandat grozi za wjazd do STC pojazdu, który nie spełnia norm oraz nie kwalifikuje się do wyłączenia z nich.
Informacje na temat SCT drogą telefoniczną można uzyskać pod numerem 19 115 obsługiwanym przez Miejskie Centrum Kontaktu. W to samo miejsce można też kierować pytania i uwagi za pomocą panelu online, aplikacji mobilnej, chatu lub wiadomości e-mail.
Nie wiesz, czy Twój pojazd spełnia wymogi Strefy Czystego Transportu w Warszawie?
Dowiedz się teraz, w kilku prostych i szybkich krokach.