Drodzy Mieszkańcy,
przedstawiam Wam szczegółową analizę dotyczącą rozbudowy Żłobka Miejskiego. Analiza obejmuje kilka wariantów: rozbudowę w dotychczasowej lokalizacji przy ul. Jordanowskiej, budowę w innej lokalizacji oraz utworzenie filii żłobka. Dokument uwzględnia wymagania prawne oraz skutki ekonomiczne funkcjonowania placówki.
Budowa żłobka w innej lokalizacji niż przy ul. Jordanowskiej
Budowa filii żłobka wiąże się z dodatkowymi kosztami zatrudnienia w skali roku. A co ważne, koszty te nie wystąpią w przypadku rozbudowy żłobka przy ul. Jordanowskiej. Jeśli więc rozbudowa miałaby dotyczyć innej lokalizacji rocznie, miasto poniesie dodatkowe koszty w postaci:
-
½ etatu dietetyka: 2.400,00 zł (płaca zasadnicza) + 480,00 zł (dodatek stażowy) = 2.880,00 zł x 12 miesięcy = 34.560,00 zł rocznie
-
etat pielęgniarki: 4.666,00 zł + 933,20 zł = 5.599,20 zł x 12 miesięcy = 67.190,40 zł rocznie
-
½ etatu sprzątaczki: 2.333,00 zł + 466,60 zł = 2.799,60 zł x 12 miesięcy = 33.595,20 zł rocznie
-
etat pomocy kuchennej: 4.666,00 zł + 933,20 zł = 5.599,20 zł x 12 miesięcy = 67.190,40 zł rocznie
-
etat zastępcy dyrektora: 5.400,00 zł + 1.080,00 zł + 500,00 zł = 6.980,00 zł x 12 miesięcy = 83.760,00 zł rocznie
Łączne dodatkowe koszty roczne wynoszą: 286.296,00 zł. Są to DODATKOWE koszty, ponieważ wszystkie te etaty (poza zastępcą, którego powołanie nie będzie konieczne w przypadku rozbudowy żłobka) już istnieją w żłobku przy ul. Jordanowskiej.
Wymogi prawne dla nowej inwestycji
Inwestycja musi spełniać przepisy:
-
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dla żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. z 2019, poz. 72),
-
Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2024 r., poz. 338 ze zm.),
-
oraz przepisy P-POŻ.
Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia:
-
powierzchnia pomieszczenia na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci musi wynosić co najmniej 16 m²,
-
dla każdego kolejnego dziecka powyżej 5 należy zapewnić dodatkowe 2,5 m².
Wymagana powierzchnia i pomieszczenia
Dla dwóch grup żłobkowych (po 25 dzieci w każdej) wymagane są:
-
dwie sale (zabaw i leżakowania) o powierzchni co najmniej 66 m² każda,
-
dwa zaplecza higieniczno-sanitarne,
-
szatnia dla dzieci,
-
gabinet dla zastępcy dyrektora,
-
pomieszczenie socjalne dla pracowników,
-
zaplecze kuchenne (termoport, przygotowalnia, zmywalnia) z odrębnym wejściem na dostawy.
W przypadku rozbudowy istniejącego żłobka przy ul. Jordanowskiej konieczna byłaby jedynie budowa sal, zapleczy sanitarnych i korytarza, bez konieczności tworzenia szatni, gabinetu zastępcy, zaplecza kuchennego i pomieszczeń socjalnych dla pracowników. Bo, znowu, te pomieszczenia przy ul. Jordanowskiej już są.
Dodatkowe koszty i wyzwania związane z budową filii
-
Dodatkowym kosztem będzie urządzenie placu zabaw dla maluszków oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku Filii Żłobka.
-
Wyższe koszty działalności związane z ogrzewaniem, ochroną czy cateringiem, niż gdyby cały żłobek był w jednym budynku.
-
Zarządzanie placówką zlokalizowaną w dwóch budynkach jest trudniejsze. Efektywniej można zarządzać personelem i organizować pracę placówki zlokalizowanej w jednym budynku, ponieważ w razie potrzeby można łączyć grupy, przesuwać pracowników z grupy do grupy.
-
Trudniejsza komunikacja, współpraca i integracja między pracownikami Żłobka i Filii Żłobka, gdyż będzie konieczność przemieszczania się między budynkami.
-
Pracownicy będą mieć mniejsze szanse na integrację, współpracę i budowanie relacji,
co nie wpłynie pozytywnie na morale i produktywność zespołu. Praca w zintegrowanej placówce w jednym budynku daje dużo większe możliwości pracy opiekuńczej i wychowawczej. Otwiera to zupełnie nowe perspektywy dla rozwoju maluchów. -
W jednym budynku jest łatwiejszy dostęp do wspólnych zasobów i sprzętu oraz efektywniej można zarządzać wyposażeniem i dostępnymi zasobami, niż gdy placówka jest zlokalizowana w dwóch odrębnych lokalizacjach. Pracownicy mają łatwiejszy dostęp
do wszystkich pomieszczeń i wyposażenia, co oszczędza czas i zmniejsza frustrację. -
Trudniej jest monitorować i zapewnić bezpieczeństwo dzieci w dwóch odrębnych budynkach.
-
Elastyczność przestrzeni jest większa w jednym budynku. Łatwiej jest zmieniać układ przestrzenny w odpowiedzi na zmiany w liczbie pracowników, uczęszczających dzieci
czy rearanżacji pomieszczeń.
Praca w jednej, zintegrowanej placówce znacząco zwiększa efektywność pracy opiekuńczej i wychowawczej oraz otwiera nowe perspektywy rozwoju dla najmłodszych mieszkańców.
Budowa filii żłobka przy ul. Aleje Lipowe — ograniczenia
Budowa filii żłobka przy ul. Aleje Lipowe napotyka poważne trudności:
-
Od południa i zachodu teren graniczy z parkingiem, a od północy i wschodu z drogą.
-
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. (§19), budynek i plac zabaw muszą być oddalone o minimum 10 metrów od parkingu.
-
Każda instytucja publiczna (w tym żłobek) musi mieć zapewniony dojazd drogą publiczną, zgodnie z §14 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Zatem dojazd musi być zapewniony z drogi publicznej (Al. Lipowe). Wynika to przede wszystkim z przepisów dotyczących bezpieczeństwa pożarowego i ewakuacji – aby móc zapewnić swobodny dojazd służbom ratowniczym, jak i warunków lokalizacyjnych dla tego typu placówek.
-
Dojazd do żłobka z drogi prywatnej tj. ul. Poprzecznej, bądź ulicy równoległej do Sienkiewicza, może okazać się niemożliwy z punktu widzenia przepisów, ponieważ drogi te nie są wydzielonymi działkami drogowymi, a więc na chwilę obecną nie spełniają one przepisów p.poż dla dróg publicznych.
-
Uzyskanie dostępu przez drogi prywatne wymagałoby skomplikowanych procedur prawnych (współwłasność, służebność drogowa, umowa dzierżawy).
Problemy przestrzenne
-
Geometrycznie jedynie teren od strony ul. Sienkiewicza spełnia warunki lokalizacyjne.
-
Konieczność zapewnienia dojazdu od ul. Aleje Lipowe spowodowałaby, że na działce nie byłoby miejsca na plac zabaw spełniający wymagania § 40 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury, gdyż plac zabaw powinien być oddalony o co najmniej 10 metrów od:
-
linii rozgraniczających ulice i drogi
-
ciągów pieszo-jezdnych
-
okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi,
-
miejsc gromadzenia odpadów.
-
Zgodnie z art. 108 prawa oświatowego, przedszkola, żłobki są zobowiązane do zapewnienia dostępu do placów zabaw.
-
W tym przypadku straciłoby także przedszkole – dzieciom zabrany zostanie plac zabaw, gdyż jego przeniesienie w inne miejsce będzie utrudnione dokładnie z tych samych powodów, co organizacja nowego placu zabaw dla żłobka.
-
Ważny jest również fakt, że dzieci żłobkowe muszą mieć osobny plac zabaw niż dzieci przedszkolne, ponieważ sprzęt rekreacyjny musi być dostosowany do ich wieku i wzrostu.
Problemy komunikacyjne
W rejonie Przedszkola nr 2 już teraz występują poważne problemy z dostępnością miejsc parkingowych. Budowa nowej placówki dodatkowo zwiększyłaby te trudności, co negatywnie wpłynęłoby na komfort mieszkańców korzystających z infrastruktury w tej okolicy.
Rozbudowa Żłobka Miejskiego to inwestycja w przyszłość naszych najmłodszych mieszkańców. Po dokładnej analizie wszystkich możliwości, rozbudowa przy ul. Jordanowskiej okazała się najbezpieczniejszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem.
Bądź na bieżąco – śledź nasze działania i wspólnie twórzmy lepsze warunki dla dzieci w naszym mieście!