Zabytkowy dworzec Pionki i wybudowany w latach 50. XX w. dworzec Pionki Zachodnie przeszły metamorfozę. Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły przebudowę obu obiektów i udostępniły je podróżnym.
Obie inwestycje zostały zrealizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przebudowa dworca w Pionkach objęła renowację historycznego, będącego pod opieką konserwatorską budynku. Został on wybudowany w 1925 roku i jest przykładem tzw. stylu dworkowego w architekturze dworcowej. Dzięki inwestycji elewacja odzyskała historyczny wygląd i dawną perłowobiałą kolorystkę. Natomiast stylizowana na historyczną stolarka została pomalowana na zielono. Odtworzone zostały również pierwotne detale architektoniczne w postaci np. attyk dachowych, a także naprawiono schody zewnętrzne. U szczytu fasady od strony miasta przywrócono symbol PKP z lat 20. XX wieku. Od strony peronów, tak jak dawniej, pojawiło się godło II Rzeczypospolitej Polskiej z datą budowy dworca. Wtedy stacja nosiła jeszcze nazwę Zagożdżon, którą zmieniono na Pionki dopiero w 1932 roku. Dworzec w nowej odsłonie zyskał również iluminację.
Na parterze znajduje się przestronny hol. W jego wystroju pozostawiono elementy zabytkowe, takie jak kremowa posadzka z czerwonymi wstawkami, dwie kolumny, drewniana boazeria na ścianach oraz poddane pieczołowitej konserwacji drewniane wiatrołapy przy obu wejściach do poczekalni. Ciekawostką jest historyczny kaflowy piec, który przeszedł renowację. Hol po przebudowie dworca jest w pełni ogrzewany i klimatyzowany, a także wyposażony m.in. w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także mapę dotykową dworca. Na parterze znajdują się także toalety oraz niewielki lokal komercyjny, a na piętrze budynku mieści się wynajęta przez samorząd przestrzeń z salą ślubów wraz zapleczem.
Metamorfozę przeszło również otoczenie dworca w Pionkach. W pobliżu budynku od strony peronów wybudowana została wiata rowerowa. W sąsiedztwie dworca znalazły się także nowe ławki, kosze i oświetlenie oraz ułożone zostały nowe chodniki.
Zupełnie inny styl ma drugi z przebudowanych dworców – Pionki Zachodnie, który powstał w latach 50. XX w. bliżej centrum rozbudowującego się miasta. Elewacja budynku zyskała bardziej nowoczesny charakter dzięki jasnej kolorystyce tynków, z którą współgrają żaluzje fasadowe w kolorze antracytowym. Nowością na elewacjach są podświetlane litery z nazwą dworca, a także zegary na fasadach od strony miasta i peronów. Bryła budynku poszerzona została na piętrze od strony peronów o poczekalnię zewnętrzną. Przedłużeniem poczekalni jest klimatyzowany hol wyposażony w ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego sąsiedztwie znajdują się pomieszczenia kasy biletowej oraz toalety. Znajduje się tu także niewielki lokal komercyjny na wynajem. Nowością w budynku jest winda.
– Dworce Pionki i Pionki Zachodnie to kolejne inwestycje zrealizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych w województwie mazowieckim. To dworce całkowicie różne, ale ich cechą wspólną jest to, że po przebudowie stały się one komfortowe i dostępne dla wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Dzięki przebudowie dworce Pionki i Pionki Zachodnie stały się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami i środowisku, ale również bezpieczne. Wyeliminowane zostały bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień, m.in. dla osób niedowidzących, takie jak ścieżki prowadzące, kontrastowa kolorystyka wnętrz czy oznaczenia w alfabecie Braille’a. W budynkach pojawiły się również usprawnienia dla osób poruszających się na wózkach, w tym windy oraz podnośnik (Pionki). W budynkach wdrożone zostały nowoczesne rozwiązania techniczne, a także system inteligentnego zarządzania budynkami (Building Management System). Zamontowane zostały także nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Przebudowy dworców Pionki i Pionki Zachodnie to koszt odpowiednio 11,2 mln zł brutto i 4,5 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową modernizacji dworca Pionki opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o., a wykonawcą prac budowlanych była Korporacja Budowlana „DARCO” Dariusz Żak. Projekt przebudowy dworca Pionki Zachodnie wykonała SAFEGE S.A.S. – S.A., a prace budowlane zrealizowało konsorcjum firm – TWD-BUD Toczyłowski Sp. k. i WIMAKS HIŃCZA Sp. k.
Więcej informacji o Polskich Kolejach Państwowych S.A. i Grupie PKP www.pkp.pl/pl/grupa-pkp